Espanya, futur abocador del sud de França?

Els duaners espanyols i francesos estimen que un camió de cada tres interceptat a la frontera en direcció a Espanya, transporta residus il.legals, és a dir, no tractats ni classificats. La península ibèrica fa sonar l´alarma.

Un tràfic desconegut pel gran públic té lloc entre Espanya i el seu veí francès. Es tracta del trànsit il.legal de deixalles. No obstant, aquest fenòmen ja constitueix la quarta activitat criminal més important al món darrere del tràfic de drogues, el tràfic d´éssers humans i la falsificació.

Segons la Guardia Civil, la xifra de camions que transporta deixalles urbanes que travessen la frontera franco-espanyola explosiona. Aquests últims representen una amenaça per la península ibèrica, perquè els residus en trànsit sovint no han estat tractats, ni han passat per un triatge. A més, alguns serien molt tòxics. Una situació que podria transformar Espanya en un abocador del sud de França.

Un tràfic il.legal de residus

S´ha establert tot un sistema entre l´Hexàgon i la península ibèrica. Segons els companys de La Vanguardia, les empreses franceses de recollida de residus urbans envien els seus rebutjos cap a abocadors espanyols, especialment a Aragó, on el seu tractament és meny costós. Segons les forces de l´ordre espanyoles, aquests trasllats es fan per mitjà de camions on els residus il.legals es recobreixen d´una primera capa de deixalles tractades i clasificades.

frontière France Espagne

Els controls aleatoris de les forces de seguretat espanyoles i franceses constaten que al voltant d´un camió de cada tres interceptat a la frontera en direcció a Espanya, transporta residus il.legals. Segons les seves informacions, aquest tràfic es realitza per empreses franceses i espanyoles situades a Catalunya i Aragó. Els productes recollits són variats, es tracta tant de pots de pintura, com de bateries, dissolvents o també de productes de neteja, etc, que poden presentar un alt grau de toxicitat.  

El tractament de residus: més econòmic a Espanya

Les empreses franceses opten per l´enviament de les seves deixalles a Espanya, perquè aquí la seva gestió és bastant menys costosa. No obstant, Carlos Astráin de la Unidad Central Operativa Medioambiental (UCOMA) del Seprona senyala que la legislació espanyola i europea prohibeix formalment l´entrada a Espanya de residus no classificats provinents d´altres països, d´acord amb el principi de que cada país s´ha d´ocupar dels seus.

Segons les forces de l´ordre, les escombraries transportades s´oculten sota de les primeres capes de mercancia ja tractada i, sobretot, clasificada com no perillosa. Es tractaria, per exemple, de paper, cartró o residus de la construcció. Els camions que són enxampats en delicte flagrant, paguen una penalització, però aquesta multa, tot i que és important, no dissuadeix aquestes organitzacions criminals de continuar amb aquest comerç tan lucratiu. 

Milers d´euros de beneficis 

A França, la gestió d´una tona de residus d´origen urbà ( el seu tractament i eliminació ) costa 250 euros, dels quals 50 són taxes. A Espanya, el cost, impostos inclosos, és de 40 euros.

Algunes bandes organitzades han pres consciència de la rentabilitat d´aquesta activitat il.legal: un camió que transporta 20 tones de residus, paga 5000 euros a França per gestionar-les, mentre que a Espanya el cost seria de 800 euros.

barcelone plus sale habitants

Segons les estimacions de les forces de l´ordre, les organitzacions criminals podrien obtenir fins a més de 3000 euros de beneficis per cada camió transitant de França a Espanya. Si entren quotidianament entre 10 i 20 vehicles, el benefici oscil.laria entre els 30 000 i 60 000 euros per dia. Un càlcul reduït gràcies als controls efectuats per la Guardia Civil i la gendarmeria, efectuats molts cops a l´any durant un període de 3 dies consecutius. Aquests permeten, segons Carlos Astraín, interceptar entre 35 i 45 camions que transporten residus inadequats

Inquietuds mediambientals

Per Espanya, aquesta activitat representa un problema mediambiental. I amb motiu: enterrar tones de residus no tractats, pot causar greus perjudicis potencialment irreversibles als ecosistemes.

Pel que fa a la salut pública, les poblacions properes de les instal.lacions on els residus són enterrats corren un risc. Els productes tòxics es poden vessar a les capes freàtiques o als camps propers.

Per França, això suposa un problema fiscal. Efectivament, l´Estat perd ingresos per la manca de pagament de les taxes de la gestió de residus. 

Per lluitar contra aquest fenomen, la Guardia Civil i la Gendarmeria Francesa van llançar el 2022, l´operació conjunta Augias per reforçar el control transfronterer de tràfic de residus. Un combat que va per llarg.

equinox en catala

Amb el suport de :