Call centers a Barcelona: onada d’acomiadaments i futur incert per als francesos

per Aurélie Chamerois

Centenars de francesos estan perdent actualment la seva feina arran de l’anunci del tancament de diversos centres d’atenció telefònica a Barcelona. El mercat laboral s’està tornant més difícil per als expatriats de la ciutat? T’expliquem els detalls.

Meta, Dyson, Lee Cooper, Withings… Fa setmanes que s’encadenen els anuncis d’acomiadaments als principals centres de trucades de la ciutat, generant consternació entre els seus centenars de treballadors internacionals. «Hi havia força rumors, però no n’érem segurs. I el mes passat, un company va veure publicada una oferta per al mateix lloc de treball que el nostre, però a Grècia. Llavors vam entendre que tancaria a Barcelona», explica la Clara*, amb contracte fix a CPM per la marca Dyson.

La setmana passada va rebre la seva carta d’acomiadament per “fi de projecte”, amb un preavís de dues setmanes. Els seus prop de 600 companys ja han estat o seran acomiadats d’aquí a l’octubre, igual que els equips dels mercats Withings i Lee Cooper, també gestionats per l’empresa CPM. «Estan deslocalitzant a Grècia i a l’Índia, i molts altres call centers estan en risc. Es complicarà molt per als expatriats a Barcelona.»

Durant dues dècades, treballar en un centre d’atenció telefònica ha estat per a molts francesos el treball ideal —o com a mínim, el que oferia les millors condicions— amb salaris superiors als llocs locals i sovint sense necessitat de parlar espanyol. Però amb aquests tancaments, i el del centre de moderació de Meta (Facebook-Instagram) a l’inici de mes, també per deslocalització, centenars de persones es troben ara sense feina pràcticament d’un dia per l’altre. «Hem d’actualitzar ràpidament els currículums, perquè hi haurà molta competència», diu en Tristan*, exmoderador de continguts per a Facebook. «Això s’omplirà de candidats!», afegeix la Clara.

Un sector en plena transformació

Amb el cost de vida augmentant a Espanya i, sobretot, l’arribada de la intel·ligència artificial (IA), el sector viu una autèntica revolució. «Estem en un punt d’inflexió», explica un directiu d’un centre de trucades de Barcelona. «Tot el que no es fa per veu humana ja s’ha transferit a l’Índia. Amb les noves eines de traducció automàtica, pots tenir un treballador indi mal pagat responent en qualsevol idioma per xat o correu electrònic.»

Segons ell, els programes de traducció simultània de veu permetran aviat aplicar aquest mateix model a les trucades telefòniques, fins ara reservades a teleoperadors nadius. «És evident que hi haurà cada vegada menys humans als call centers.»

Tot i això, gràcies a la seva gran comunitat d’expatriats multilingües, Barcelona hauria de continuar sent una capital dels centres de trucades. Simplement seran diferents. «Hi ha poques ciutats al món amb tanta diversitat lingüística», continua l’expert, «i sempre hi haurà necessitat de suport humà, els robots no ho faran tot.» Els agents que ara fan tasques automatitzables hauran de reconvertir-se cap a rols més qualificats i aportar així més valor afegit. Els professionals del sector parlen de menys contractacions massives i més formació interna per reorganitzar els equips.

Mentrestant, en Tristan ja ha començat a respondre a algunes ofertes. No ha treballat prou mesos per accedir a l’atur. La Clara, per la seva banda, ha treballat gairebé deu anys a CPM i aprofitarà la indemnització per fer una reconversió professional. Per tots dos, una cosa és clara: sigui quin sigui el seu futur professional, no pensen marxar de Barcelona.

 

*Els noms han estat modificats per preservar l’anonimat dels testimonis.

equinox en catala

Amb el suport de :