Del 8 al 10 de febrer, l’artista Anaïs Florin (1987, Cannes, França) donarà a conèixer l’arxiu del moviment ‘Escoles en Lluita’, amb tallers i xerrades en diferents punts de Barcelona. Aquest arxiu és fruit d’una recerca que ha dut a terme en el marc de la pre-biennal de Manifesta 15, a partir d’entrevistes a integrants del moviment i visites a espais on s’emmagatzemen alguns materials, com l’escola Pegàs o l’arxiu de Roquetes.
Foto : Bien urbain
Doctorada en el Programa de Doctorat en Art, Producció i Recerca a la Universitat Politècnica de València, Florin està especialitzada en l’àmbit de les pràctiques en context, centrant-se en els relats, memòries, arxius i lluites associades a les transformacions territorials.
Desenvolupat, principalment entre 1975 i 1978 en els barris barcelonins de Ciutat Meridiana, Porta, Sant Andreu i Trinitat Vella, el moviment de les Escoles en Lluita va ser encapçalat per les escoles Ferrer i Guàrdia (Ciutat Meridiana), Sóller (Porta) i Pegàs (Sant Andreu).
Aquest moviment sorgeix davant la falta d’equipament escolar públic en barris de la ciutat, fonamentalment, de classe obrera, i se centra en diversos aspectes comuns: la gratuïtat de l’escola; la reducció del nombre d’alumnes i alumnes per classe (30 màxim) i la coeducació; la participació tant del professorat, com de pares i mares, del veïnat i de l’alumnat en la gestió dels centres; la possibilitat de triar un equip pedagògic per la pròpia comunitat escolar afí al barri i als valors de les escoles, entre altres.
El moviment va proposar una renovació pedagògica amb una perspectiva de classe treballadora dins de les escoles públiques. Durant aquests anys, a través de la gestió assembleària de les diferents escoles, la creació de comissions mixtes (pares, mares, professorat, alumnat i veïnat), manifestacions socials i altres accions liderades per la ciutadania, el moviment va aconseguir l’obertura de les escoles Ferrer i Guàrdia, Sóller i Pegàs.
Una recerca de la pre-biennal Manifesta 15 Barcelona
Florin ha estat investigant aquest moviment i ha digitalitzat tota la documentació i els materials que ha anat trobant al llarg aquest procés que s’ha basat en entrevistes amb Manoli, una professora jubilada integrant del moviment ‘Escoles en Lluita’, la lectura del llibre ‘Escoles en lluita’ editat en 1978 i visites a l’Escola Pegàs i al Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris, entitat sense ànim de lucre creada en 1983 amb el desig de recuperar, preservar, fomentar i difondre la memòria històrica dels barris que conformen l’actual districte de Nou Barris.
D’aquesta manera, s’ha dedicat a reproduir en paper tots els cartells, butlletins, fotografies, adhesius, retallades de premsa trobats i centralitzar-los en un mateix lloc. “La idea és facilitar l’accés a aquests documents, sense que la meva mediació sigui necessària després del final de Manifesta 15. Aquest lloc de consignació serà el Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris, de manera que la documentació i els relats que aquesta atresora estiguin al costat d’altres documents i materials que estan vinculats al mateix context en el qual es va gestar el moviment, permetent així ampliar narratives i a reactualitzar lectures i debats dins del teixit local”, explica.
En el marc de Manifesta 15 Barcelona, la biennal nòmada europea, es duran a terme tres activitats amb l’objectiu de fer ressorgir, momentàniament, alguns dels relats del moviment d’Escoles en Lluita de manera col·lectiva.
“També parlarem d’arxivar, de la importància de fer-ho des dels marges, de guardar aquelles petjades que ens permeten trobar precedents per a la lluita i per a la vida mateixa, reivindicar les nostres genealogies desobedients, i que el passat no sigui un passat tancat, sinó un lloc on trobar-nos per a compartir aprenentatges i sabers en el present per a armar futurs possibles”, puntualitza Florin.