A la capital catalana, el 42% de les persones que dirigeixen una empresa són dones. Una xifra 10 punts per sobre de la mitjana espanyola i europea. Estat de la qüestió.
Foto: Clémentine Laurent
Al fons d’un pati del barri de Sant Gervasi, just per sobre de la Diagonal, diverses dones travessen la porta d’un elegant edifici, portàtil a l’espatlla. A l’interior, un open space acollidor desplega taules on treballen desenes d’elles, de vegades soles, de vegades en grup. La majoria són emprenedores, totes tenen subscripció a la Juno House, mig coworking mig club especialment pensat per a elles, amb serveis que van des de la llar d’infants fins a conferències, sessions esportives o grups de suport a WhatsApp.
Aquest espai, únic en el seu gènere, va ser creat el 2022 per tres dones, entre elles Liana Grieg. Per a aquesta nord-americana que va començar la seva carrera a Nova York, Barcelona era la ciutat ideal per llançar aquest tipus de projecte. «Aquí sempre he trobat dones que no tenen por, és la ciutat de les dones valentes». I des de fa molts anys, a la ciutat comtal no falten iniciatives per a emprenedores, especialment al voltant d’esdeveniments i trobades.
Juno House – Foto Meritxell Ribé
«Hi ha moltes iniciatives només dins la comunitat francesa, amb el club de les emprenedores, el grup She for SHE o fins i tot la Cambra de Comerç i la French Tech, que organitzen sessions per a dones», confirma Elyse Sene-Scheidt, membre de la Juno House i emprenedora francesa. Va arribar a Espanya fa 7 anys com a freelance, abans de llançar l’agència de relacions públiques AgilesRP entre París i Barcelona. «És un entorn molt estimulant i molt més internacional que a París, això t’obre noves oportunitats: gràcies a sòcies que he conegut a Barcelona, ara treballo amb clients alemanys, americans i anglesos».
Una forta comunitat internacional
Perquè si Barcelona és una ciutat agosarada, com recorda Liana Grieg, també està impulsada per un ampli moviment de perfils internacionals. A Barcelona, 4 de cada 10 emprenedores són estrangeres, una xifra que es reflecteix en les inscripcions a la Juno House, on el 40% de les membres no són espanyoles. «És una ciutat molt oberta amb un esperit emprenedor molt fort, i aquesta barreja de cultures aporta molt». Encara més, aquestes característiques es multipliquen en un entorn 100% femení, segons la nord-americana. «Hi ha una solidaritat natural molt bonica, un altruisme, una sororitat i unes ganes reals d’ajudar, sense històries d’ego».
Liana Grieg
Les dones que emprenen són cada vegada més nombroses a Barcelona, impulsades sens dubte per totes aquestes iniciatives que apareixen any rere any a la ciutat. Ho demostra el nombre creixent d’empreses que dirigeixen, però també la seva visibilitat en conferències, salons internacionals, mitjans de comunicació i esdeveniments rellevants.
De mica en mica, fan caure totes les barreres d’un món tradicionalment reservat als homes. Totes, o gairebé. Els inversors, en canvi, encara són reticents. Només el 2% del capital risc invertit l’any passat es va destinar a empreses dirigides per dones. El motiu, segons el World Economic Forum, són els prejudicis sexistes persistents i la manca de dones inversores. Un estudi de la Universitat de Harvard va revelar que, per a un projecte idèntic, el 70% dels inversors preferien apostar per emprenedors homes.
Els obstacles encara són nombrosos per a les emprenedores, però Barcelona vol ser una locomotora per a les que s’atreveixen, segons Liana Grieg. «Sempre hi ha feina per fer, i nosaltres formarem part del canvi».