Barcelona veu com els seus tresors del segle XIX es degraden. Els monuments de l’Exposició Universal del 1888, testimonis del modernisme català, estan amenaçats pel temps i la contaminació.
Foto: AB/Equinox
Des de fa un temps, alguns monuments de la capital catalana llueixen xarxes i bastides, signes visibles de l’inici de les obres de restauració. Diversos símbols de l’Exposició Universal del 1888 pateixen els estralls del temps, de la contaminació i del vandalisme, amb la pedra artificial i el ferro deteriorant-se ràpidament. Per posar-hi remei, l’Ajuntament ha iniciat intervencions específiques, sobretot a l’Arc de Triomf i al Monument a Cristòfor Colom, per preservar-ne les escultures, pedres i bronzes.
El 1888, Barcelona acollia la seva primera Exposició Universal, un projecte impulsat per l’alcalde Francesc Rius i Taulet per promoure una Catalunya moderna i pròspera. Grans arquitectes com Josep Fontserè, Lluís Domènech i Montaner i el jove Antoni Gaudí hi van participar. Els monuments construïts, concebuts com a infraestructures d’acollida, però destinats a perdurar, marquen un punt d’inflexió en l’urbanisme barceloní i anuncien el modernisme català. Però aquests monuments modernistes estan avui debilitats per la corrosió i els danys causats per agents externs (ocells, contaminació, vandalisme). Per protegir-los, la municipalitat de Barcelona ha posat en marxa diversos projectes de restauració.
De maó vist, l’Arc de Triomf combina ceràmica esmaltada, pedra esculpida i fonaments de pedra de Montjuïc. Dissenyat per Josep Vilaseca i Casanovas, el seu decorat policrom simbolitzava el 1888 la porta d’entrada a l’Exposició Universal del parc de la Ciutadella. L’arquitecte també va utilitzar un material innovador, la pedra artificial importada de França i d’Hongria. Aquest material, poc costós i fàcil de modelar, permetia realitzar ràpidament elements decoratius complexos, però amb el temps s’ha mostrat fràgil, cosa que explica la degradació actual. La seva restauració comptarà amb un pressupost de 96.800 euros, mentre que el Monument a Cristòfor Colom rebrà una intervenció similar per preservar la pedra i el bronze.
Foto: mirador Colom, Barcelona
Dissenyat per Gaietà Buïgas i inaugurat l’1 de juny de 1888, el monument dedicat al navegant domina Barcelona amb els seus 60 metres d’alçada. La columna, de ferro colat i forjat, descansa sobre un pedestal de pedra de Montjuïc, coronat per una estàtua de bronze de set metres realitzada per Rafael Atché que representa l’explorador assenyalant l’horitzó. Igual que l’Arc de Triomf, aquest monument combina materials tradicionals i moderns, com la pedra local, el ferro, el vidre, la ceràmica i el bronze, il·lustrant alhora la creativitat i l’audàcia tècnica dels arquitectes de l’època, i també revelant els límits d’alguns materials econòmics.
Finalment, al parc de la Ciutadella, el Castell dels Tres Dragons, tancat des del 2011 i que albergava col·leccions científiques, entra en rehabilitació completa: façanes, arcs, teulada i balcons seran renovats durant unes obres de 14 mesos per un import de 8 milions d’euros. A la llarga, acollirà espais d’exposició, un auditori i una biblioteca.