Un dels passeigs més emblemàtics de Barcelona travessa un moment de turbulències. Antigament animada i pròspera, la Rambla veu com les seves terrasses es buiden i els restauradors es veuen obligats a adaptar-se a noves realitats econòmiques i socials.
I, tanmateix, Barcelona no havia atret mai tants visitants. La ciutat bat rècords de freqüentació turística. Però, al carrer més famós del centre, els comerciants tenen dificultats per seguir el ritme. “Enguany treballem menys que l’any passat per culpa de les obres. Hi ha molt soroll i la gent no vol quedar-se a la terrassa”, lamenta l’Ali Khan, restaurador instal·lat a la Rambla.
Seguretat, reputació i nous hàbits
Les llargues obres de renovació, pensades per donar un nou impuls a l’avinguda, alteren la circulació dels visitants. Especialment la dels creueristes, segons el comerciant. Aquests turistes efímers, sovint en grup i guiats, eviten ara el passeig en obres per descobrir barris més tranquils.
Però el soroll dels martells pneumàtics no ho explica tot. En Víctor, encarregat del Gran Café Ramblas des de fa vint anys, observa una transformació més profunda: “Han canviat moltes coses: la seguretat, les obres, la reputació. Alguns diuen que els preus són massa alts o que no som honestos. Però aquí mostrem els preus finals, a diferència d’altres terrasses.” Resumint: “Barcelona té els seus problemes. Hi ha gent que evita la Rambla per por als lladres. I els turistes consumeixen menys.”
Els hàbits també evolucionen. Els visitants prefereixen ara els supermercats als restaurants. “Els veiem passar amb bosses de la compra. Abans, com a mínim, prenien un cafè o un menú. Ara gasten molt menys”, observa el responsable del restaurant Bruma. Una situació que es repeteix més enllà de la Rambla.
“La temporada ha anat bé, molt bé. Els índexs d’ocupació han estat excel·lents, però en algunes zones la despesa ha caigut, sobretot en restauració. Potser per la pujada dels preus dels hotels, la gent ha estat més reticent a sortir a dinar o sopar”, analitza Santiago Vallejo, vicepresident de l’associació de turisme.
Preus, menús low cost i lloguers elevats
Davant aquesta davallada de clients, els restauradors adapten els seus menús. Les fórmules de 14,95 €, abans reservades a la temporada baixa, s’han generalitzat a tot el passeig. “Abans no en fèiem. Enguany, tothom ho fa per la pujada dels preus dels aliments i les begudes”, explica Ali Khan. “Un menú de 15 euros és el mínim. El preu del marisc, del peix, de l’oli… tot ha pujat. Mira, són les dues i només he tingut una taula. Al vespre una mica millor, però no per fer fortuna”, afegeix.

L’autenticitat dels establiments també s’erosiona. Molts restaurants pertanyen a un petit grup de propietaris i ofereixen cartes idèntiques. “En queden molt pocs de típics”, lamenta un client habitual. Quant a la qualitat, el propietari del Bruma es defensa: “Per això existeix Google, les opinions, les estrelles. Si no fos bo, la gent no hauria vingut abans. I els preus estan exposats abans de seure, així que no hi ha sorpreses.”
Malgrat les dificultats, alguns mantenen l’esperança. La Rambla continua sent un aparador imprescindible de Barcelona, encara que ja no sigui la mina d’or d’altres temps. “Abans guanyàvem molts diners aquí. Però les coses han canviat: les guerres, la inflació… La gent ja no gasta com abans”, reconeix en Víctor.
Obres, inseguretat, inflació, nous hàbits turístics… La Rambla busca un segon alè. Per tornar a ser el que va ser, probablement haurà de reinventar-se. Uns restaurants més atractius i adaptats a les expectatives actuals podrien ser el primer pas.