Ouigo–Renfe, la guerra de preus que sacseja el ferrocarril a Espanya

per Anais Bertrand

A Espanya, la filial low cost de la SNCF està sacsejant el mercat de les línies d’alta velocitat amb les seves tarifes rebaixades, desafia l’operador històric Renfe i provoca una batalla politicoeconòmica al voltant del dumping.

Des del seu llançament el maig del 2021, Ouigo ha transportat gairebé 20 milions de passatgers a Espanya. A la línia Madrid–Barcelona, una de les més freqüentades del país, Ouigo té un 20,1 % del mercat, davant del 58 % de Renfe. El 2024, el ministre espanyol de Transports, Óscar Puente, va denunciar pràctiques de dumping, considerant que Ouigo venia bitllets a preus «insostenibles» per a Renfe i Iryo amb l’objectiu de captar ràpidament quota de mercat.

Tarifes ultrabaixes i promocions atractives

Ouigo multiplica les promocions, sobretot amb els seus Pink Days, oferint bitllets molt rebaixats, de vegades des d’1 €. Des del 2022, aquesta política agressiva ha contribuït a una baixada mitjana dels preus del 40 %, fent l’alta velocitat més accessible per a famílies i joves. L’operador reivindica un índex d’ocupació mitjà del 90 %, que li permet compensar els preus baixos amb el volum de viatgers transportats.

Per a Renfe, aquestes pràctiques són problemàtiques: redueixen els marges i posen en risc la viabilitat econòmica de les seves línies, ja sotmeses a obligacions de servei públic. El debat sobre el dumping podria fins i tot arribar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) o a la Comissió Europea.

Cap a l’expansió: nous corredors a l’horitzó

A partir del 2027, Ouigo podrà optar a l’explotació dels nous corredors oberts a la competència: Madrid–Galícia, Madrid–Astúries/Cantàbria i Madrid–Cadis/Huelva, que representen fins a 72 serveis diaris. Aquesta ampliació permetrà servir noves províncies i augmentar la cobertura de la xarxa d’alta velocitat per a gairebé el 70 % de la població espanyola.

Davant de les crítiques, Ouigo defensa el seu model: no hi ha cap subsidi i l’empresa busca la rendibilitat gràcies a un alt nivell d’ocupació. Per als viatgers, és una oportunitat: trajectes ràpids a preus reduïts. Per a les autoritats, un repte: com conciliar accessibilitat i viabilitat econòmica en un mercat ara profundament competitiu.

equinox en catala

Amb el suport de :